Jelenlegi hely

Címlap » Rólunk írták

2015-2016

Rólunk írták

 

Lovak gyógyítják Olíviát: felnőttként is velük szeretne foglalkozni

2016.05.25. Hódmezővásárhely - A lovasterápia sok fiatalnak segít, közéjük tartozik a vásárhelyi 13 éves Mohai Olívia, akinek a figyelemmel akadtak problémái. Annyira megszerette a hátasokat, hogy felnőttként is velük akar foglalkozni.

Ezért jó
A lovasterápia csökkenti a szorongást, növelik az önbizalmat, fejlesztik az önismeretet, az akaraterőt, a kitartást és az összpontosítást, valamint az együttműködés képességét. A gyerek megtanulja kontrollálni az érzelmeit, hatékonyabban küzd meg a gondokkal és a stresszel.

– A kislányom, Olívia három éve jár az Aranyossy Ágoston Általános Iskolába Vásárhelyen. Azóta részt vesz terápiás lovagláson is, hetente egyszer. Állíthatom: sokat segített neki – mondta Mohai Gabriella, akinek 13 éves, 5. osztályos gyermeke először versenyezhetett az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola és a Dél-Alföldi Lovasudvar által rendezett XVI. országos gyermek terápiás lovasfesztiválon. Az eseményen Hódmezővásárhely, Szentes, Békéscsaba és Mezőhegyes 39 sportolója vett részt a hétvégén.

Lánya korábban nem tudott megfelelően koncentrálni, ez az iskolai teljesítményére is hatással volt. Keze remegett. Ezért ajánlotta számukra a szakértői bizottság a lovasterápiát. A Mohai család gyerekei mindannyian az Aranyossyban tanulnak: a 9 éves Renáta, a 11 esztendős Krisztián és a 15 éves Robin – hasonló gondokkal küzdenek, mint Olívia. Mindannyian lovagoltak is, de Krisztián lábsérülés miatt nem vehetett részt a szombati versenyen, Renáta pedig nem fért be a csapatba. Az Aranyossyban számukra nyugodt a légkör, nincs annyi elvárás, stressz.
 

A vásárhelyi Mohai Olíviának is sokat segített a közös munka. Fotó: Imre Péter

– Nagyon szeretek a lovakkal foglalkozni, jó lovagolni. Sajnos erre hetente csak egyszer van alkalom – közölte Olívia. Azzal folytatta: általános iskolai tanulmányainak befejezése után is szeretne a lovak közelében maradni, olyan szakmát tanulni, amely kapcsolódik hozzájuk.

– Mióta lovagolok, felszabadultabb, vidámabb lettem, a ló hátán ülve teljesen nyugodt, laza vagyok, a kezem sem remeg – mondta Olívia. Azt sajnálja, hogy otthon olyan kicsi az udvaruk, hogy lovat nem tarthatnak, de a kutya kárpótolja. És a közeljövőben érkezik még egy vizsla a házhoz. Édesanyja általános szakápolónak tanul – a gyerekek miatt mindenképpen az egészségügyben szeretne elhelyezkedni –, míg az édesapa, Mohai Zsolt karbantartóként, mindenesként dolgozik.

Az eszközös gyakorlat után barátnője, Csabai Diána gratulált elsőként – az édesanya után – Olíviának, aki mindkét kategóriájában a 6. helyen végzett.

 

delmagyar.hu


Fejlődni gyeplővel a kézben - Eredményekkel!

2016.05.21. Szombaton már 16. alkalommal rendezték meg Hódmezővásárhelyen az Országos Gyermek Terápiás Lovas Fesztivált, ahol ez alkalommal 4 csapat mintegy 40 versenyzője mérte összetudását. A feladatok tárhaza ezúttal is igen színes volt.

Szombat délelőtt nagy volt a sürgölődés és a forgolódás a hódmezővásárhelyi Dél-Alföldi Lovasudvar háza táján. Az oda érkező fiatalok izgatottan készülődtek a napsütésben az idei lovas megmérettetésre. A terápiás lovas fesztivál hosszú idő óta nagy érdeklődésnek örvend, habár a mostani időpont nem volt minden résztvevőnek tökéletes, így néhány rutinosnak nevezhető csapat nem tudott élni a versenyzési lehetőséggel.

Négy csapat azonban így is összejött és mintegy hatvan fiatal ülhetett lóhátra, hogy megmutassa a zsűrinek és a kilátogató közönségnek tudását.

Az A kategóriás versenyszámban önállóan kellett lovagolni, egy akadálypályán kellett végig haladni, szlalomozni, a „hídon” át sétálni és egy karikát elvinni A pontból B pontba. A folytatásban viszont eszköz nélküli feladatsorok és eszközzel végezhető gyakorlatok is akadtak. A fesztivál koronája pedig ez alkalommal is a lovastorna volt.

Szentesről, Békéscsabáról és Mezőhegyesről jöttek ez alkalommal a csapatok, de természetesen a helyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola is képviseltette magát 15 versenyzővel.

Az intézményben már 25 éve foglalkoznak lovas terápiás fejlesztéssel – tudtuk meg Kissné Hatvani Erika intézményvezetőtől. Továbbá kiderült az is, hogy ez a fajta fejlesztés a tanulási képességekre is jótékony hatással van, hiszen a kognitív megismerő funkciókat, a motoros, pszichomotoros funkciókat fejleszti.

A fesztiválon pedig nem csak az érezhette jól magát, aki lóhátra pattant, hiszen a szervezők kézműves feladatokkal és különféle játékokkal is készültek a kilátogatók számára, hogy az Országos Gyermek Terápiás Lovas Fesztivál tizenhatodik alkalommal is felejthetetlenre sikerüljön.

szcs

Promenád.hu


Bodza, a vásárhelyi terápiás kutya utat nyit a sérült gyerekekhez

2016 május 17. Fehérné Eleki Anitával, kutyás terapeutával beszélgettünk a fejlesztőmunka sikereiről.

Köztudott, hogy a kisállatok tartása, a mindennapos gondoskodás feladatai, a feltétel nélküli szeretet, amit a négylábúak adnak jótékony hatással van az emberekre. Nem csak izgága és csahos ebek léteznek, hanem vannak nyugodtabb, megbízhatóbb, türelmesebb kutyák is, akik akár terápiás célokra is kiválóak.

A témában Fehérné Eleki Anitát az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola gyógypedagógusát kérdeztem, aki városunk több intézményében járt már hűséges és csodálatos társával, Bodzával.

Képen: Fehérné Eleki Anita és kutyája, Bodza

 

Hogyan és mikor lettél kutyaterápiás szakember?

Gyerekkorom óta mindig is volt kutyám, tehát a kutyák iránti rajongásom mindig is meg volt bennem. Körülbelül 12 évvel ezelőtt jutott eszembe, hogy egyesíthetném a kutyát a munkámmal. Látván és érezvén, hogy a kutya mekkora hatással volt, van az életemre, gondoltam a sérült gyerekek érzelmi és pszichés problémájukra is nagy hatással lesz. Akkor elkezdtem kutakodni az interneten, de sajnos nagyon-nagyon kevés magyar irodalmat, cikket találtam hozzá. Így sajnos maradtam „csak” hobbi kutyatartó. A két fiam születése után, amikor visszamentem dolgozni, újra felmerült bennem a vágy, hogy kutyás terápiával szeretném kiegészíteni a munkámat. Ekkorra már több lehetőséggel és szakmai anyaggal találkoztam az interneten, így elkezdtem annak utána kutakodni, hogy mi kell ahhoz, hogy kutyás terapeuta lehessek. Így 2012­-ben megvásároltam Bodzát, a golden retriver kutyusomat.

Miért hasznos egy kutyaterápiás foglalkozás?

A kutyaterápiás foglalkozások előnyét és hasznosságát én abban látom, hogy a kutya, aki aktív részese a terápiának, foglalkozásoknak, feltétel nélkül szereti a gyerekeket. A kutya számára teljesen mindegy, hogy a gyerek aznap éppen jól vagy rosszul viselkedett. A jól képzett terápiás kutya mindenkinek szót fogad, mindenkivel szépen dolgozik.  Az a tapasztalatom, hogy a túlmozgásos gyerekek megnyugszanak, a visszahúzódó gyerekek pedig kinyílnak Bodza jelenlétében.

Mennyire van elterjedve a világban és azon belül Magyarországon a kutyaterápiás fejlesztő foglalkozás?

A kutyaterápiát B. Levinson amerikai pszichológus a 60-as években alkalmazta először csoportos foglalkozásokon. Majd egy olyan viselkedészavarokkal küszködő kisfiút tudott szóra bírni a kutya segítségével, aki amúgy senkivel nem kommunikált, majd tudatosan elkezdte behordani a foglalkozásokra a kutyát. A gyermek állapota rohamosan javult. Nemsokára speciális képzett kutyákat vontak be a pszichoterápiába. A módszer külföldi elterjedése a 80-as évekre tehető.

Magyarországon egyre több szervezet foglalkozik a kutyaterápiával, sajnos a módszer még mindig nem elég elterjedt. 2006-ban létrejött a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség (MATESZE), azzal a céllal, hogy összefogja a szervezeteket, egyesületeket, melyek terápiás és segítőkutyák képzésével, és a rászorultakhoz való eljuttatásával foglalkozik.

Nagyon fontos megjegyeznem, hogy ahhoz, hogy egy kutya, terápiás kutyaként dolgozhasson, először is egy szervezethez, egyesülethez kell, hogy tartozzon a gazdájával együtt. Majd ha a kiképzésben eljutottak arra a szintre, együtt egy kétfordulós vizsgán kell átesniük. A kutya a gazdájával együtt vizsgázik. A vizsga a MATESZE által kitűzött vizsgaszabályzatként működik. Ez egy nagyon kemény vizsga, az első fordulóban  az figyelik, vizsgálják meg, hogy a kutya habitusa, temperamentuma megfelelő -e ahhoz, hogy emberek, gyerekek közt dolgozzon.

A második fordulóra csak akkor kerülhet sor, ha az elsőt sikeresen teljesítette. A másodikban már gyerekcsoportban végzett munkáját vizsgáztatják.  Ha mind a két fordulót sikeresen teljesítették, akkor lesz a kutyából terápiás kutya, a gazdájából a terápiás kutya felvezetője. A kutya és felvezetője egy igazolványt kap, mely feljogosítja a munkára.  Ehhez a vizsgához nem kell speciális végzettség,de dolgozni csak pedagógussal, gyógypedagógussal, pszichológussal ill. szakemberrel együtt dolgozhat csak.  Ezek a kutyák folyamatos állatorvosi kontroll alatt kell, hogy álljanak, félévenkénti laborvizsgálatokkal alátámasztva a megfelelő egészségügyi állapotát igazolva, hogy gyerekek közé vihető, semmilyen betegsége nincs.

Bármilyen fajtájú, méretű kutyus alkalmas lehet terápiázásra, fontos, hogy tanulékony, könnyen alkalmazkodó legyen, szeresse az embereket, gyerekeket, érzékeny legyen az emberek „különlegességeire”, különbözőségeire, ne legyen félős. Pici korától kezdve szocializálni kell, minél több inger érje, hogy munkája közben a váratlan helyzetek se okozzanak neki problémát. Ahhoz, hogy eldöntsük egy kutyáról, hogy alkalmas-e, érdemes szakember segítségét kérni, aki különböző tesztekkel felméri, hogy alkalmazható-e a kutya a terápiás munkában.

Mi Bodza története? Hogyan került hozzád?

Bodza 2012 májusában született. 8 hetes korában hoztam el őt, 4 hónapos korában kezdtem el vele egy kutyaiskolába járni, ahol az alapok egy részét megtanulta. Majd egy speciális kutyakiképző, Keller Zoltán segítségével Bodzát terápiás kutyának kezdtük képezni. Ő olyan specifikumokat tanított a kutyának, melyeket a mai napig nagyon jól tudok hasznosítani a munkánkban. Megtanított neki sok trükköt, az apportírozást (Bodza semmit sem volt hajlandó előtte a szájába venni, sem labdát, sem botot), a gyerekekkel való közös munkát. Bodza kiválasztása véletlenszerű volt. Sajnos még akkor nem ismertem senkit, aki ebben speciálisan tudott volna segíteni. Szerencsém volt, lett.

Mit tanított neked Bodza?

Ő az első olyan kutyám, akivel egymás lelkébe látunk. Egyfajta lelki támasz nekem. Bármikor, ha rossz kedvem van, ő megvigasztal. Ha örülök, velem együtt örül.  Együttműködést, bizalmat tanultam tőle, és azt, hogy egy állat sokkal több annál, hogy csak egy állat legyen. Az ő segítségével nyílt ki előttem a szakmám. Az Ő segítségével még közelebb jutottam a sérült gyerekekhez is, olyan gyerekekhez is nyíltak kapuk, akikhez nagyon nehéz az utat megtalálni. Mindezt Bodzának köszönhetem.

Képen: Bodza és Anita

Hogyan viszonyultak a gyerekek a kutyás órához? Hogy fogadják Bodza jelenlétét a szülők?

Nem minden gyereknek való a kutyás terápiás foglalkozás, de a legtöbb gyereknek hatalmas nagy motivációt jelent a kutya jelenléte a foglakozásokon. Nálunk az iskolában a gyerekek és szüleik is nagyon szeretik Bodzát. Sokszor a szülők is megállnak, hogy csak egy simogatást kérjenek. Azt hiszem, ez a mondat is mutatja: nem ők adják a simogatást, hanem ők kérik. Tehát, szükségük van a Bodza által adott energiára.

A gyerekek napról napra kérdezik tőlem, hogy hány napot kell még aludniuk, hogy jöhessenek Bodzával játszani. Nagy örömmel vesznek részt a foglakozásokon, a pedagógus kollegák pedig arról számolnak be, hogy jól tudják motiválni a gyerekeket már csak azzal is, ha megemlítik Bodza nevét. Bodza a félős gyerekeknek is bebizonyítja, hogy nincs mitől félniük. Volt olyan eset is, hogy kb. fél év telt el, míg a gyerek először hozzá mert nyúlni a kutyához.

Képen: Bodza munka közben

Milyen sikertörténetet könyvelhettek el Bodzával magatoknak?

„Sikertörténetünk” több is van. A kedvencem egy kisfiú, aki két és fél évesen találkozott először Bodzával. A kisfiú ekkor pár szót tudott mondani. Anyukája heti rendszerességgel hozta kutyaterápiára, ahol kiscsoportos foglalkozáson vett részt. Nagyon félt a kutyától, olyannyira, hogy amikor meglátta Bodzát a terem másik végéről kiabálta, hogy „SICC”, a lábával pedig dobbantott hozzá. Több hónap is eltelt így. Anyukája egyszer arról számolt be, hogy elkezdte mondogatni, hogy „ pizza, pizza.” De miért mondja, mikor nem is szereti a pizzát? Mikor rájöttek, hogy nem is pizzát mond, hanem Bodzát emlegeti. Azóta, ennek már másfél éve, ez a kisfiú az egyik „legnagyobb” kutyásom, jelenleg 4 éves. Bodza nagyban motiválta őt képességfejlesztő  feladatok végrehajtásában, szavak kimondásában. Már tőmondatokat is használ!

Hogyan telik Bodza egy munkanapja?

Az iskolában neki is van órarendje. Amikor éppen nincs órája, akkor velem van az osztályomban, ahol pihen, alszik. Így rá tud pihenni a terápiákra. Az órákon nagyon koncentrál rám, az utasításaimra, és természetesen a gyerekekre.

Igényel-e Bodza speciális törődést, foglalkozást otthon?

Akár itthon, vagy séta közben, ugyanolyan kutya, mint a többi. Ő is szokott „rosszalkodni”, cicát kergetni. Bodza itthon egy családi kutya, nem használjuk ki, csak kényeztetjük és hagyjuk pihenni, ugatni, szaladgálni. A speciális törődés jegyében félévente visszük állatorvosi ellenőrzésre. Az etetésnél odafigyelünk, hogy jó minőségű tápot és sok húst kapjon.  Nem támasztunk elé elvárásokat, ha akar, pihen, ha akar, játszik a másik kutyánkkal, vagy a gyerekekkel, vagy éppen megugatja a postást.

Mit üzennél azoknak a gazdiknak, akik szeretnék kutyájukat terápiás segítőnek tanítani?

Szerintem ez az a munka, amit örömmel lehet végezni, ugyanis rengeteg mosolyt, szeretetet, kedves szót kapunk a gyerekektől cserébe. Mindenkit csak bíztatni tudok, aki ebben gondolkodik. A kutya kiválasztásában kérjenek segítséget szakembertől.

 Vásárhely24


Hatan utaznak Zánkára az Aranyossyból

2016 május 4.  Az első helyezett fiatalok a Balaton partjára utaznak júniusban.

Tanulásban akadályozott tanulók megyei atlétika bajnokságát rendezték május 3-án Hódmezővásárhelyen.

Az Aranyossy Ágoston iskola fiataljainak eredményei:

III. korcsoport

Dáni Alexandra: 100 m síkfutás 2.hely, kislabdadobás 3.hely, távolugrás 1.hely

Mihály Szabrina: 300 m síkfutás 3.hely, távolugrás 3.hely

Selmeczi Adrienn: 100 m síkfutás 3.hely, 300 m síkfutás 2.hely, távolugrás. 2.hely

Gila Angelika: 800 m síkfutás 1.hely

Nagy Patrik: kislabdadobás 1.hely

Snóbli Attila: 800 m síkfutás 3.hely, magasugrás 1.hely, távolugrás 1.hely

Fejes Arnold: 800 m síkfutás1.hely, magasugrás 2.hely, távolugrás 2.hely

IV. Korcsoport

Angyal Bettina :100 m síkfutás 3. hely, kislabdadobás 3.hely, súlylökés 2.hely

Lázár Lajos: 400 m síkfutás 3.hely

Asztalos Anikó: 400 m síkfutás 1.hely, magasugrás 2.hely, távolugrás 2.hely

Csabai Diána: 400 m síkfutás 2.hely

Mohai Robin: súlylökés 2. Hely

Az első helyezettek június 10-11.-én Zánkán, Csongrád megyét képviselik az országos diákolimpián.

 Vásárhely24

 


Fiatal atléták a Városi Stadionban

2016. május 3. Szerdán a hódmezővásárhelyi Városi Stadionban a sajátos nevelési igényű, tanulásban akadályoztatott gyerekek számára rendeztek atlétikaversenyt. A fiatalok több számban mérhették összetudásokat, a tét az országos diákolimpiára történő bejutás volt.
Tavaly még a házi versenyekkel kezdődtek a megmérettetések az érdekelt iskolákban, ősszel pedig Szegeden rendezték meg az Atlétikai Diákolimpiai Bajnokság első megyei fordulóját. A hagyományok szerint ugyan ennek a fordulónak Vásárhely ad otthont, a stadionbeli felújítások miatt azonban a második forduló rendezését bonyolították le a városban.
A versenyre öt városból négy csapat érkezett, összesen mintegy 63 fővel. Szegedről a Bárczi Gusztáv iskolából és a Wesley János intézményből érkeztek fiatalok, a szentesieket a Rigó Alajos Általános Iskola, Makót a Pápay Endre iskola képviselte, a hazaiak pedig az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola 18 tanulója jelentette.
A fiatalok futással kezdett két korcsoportban versenyezhettek a fiúk és lányok 100-200-400 és 1500 méteres távokon. A nap folyamán azonban dobószámokban, távolugrásban és magasugrásban is helyet kellett állniuk.
A tét a júniusi zánkai döntőbe jutás volt a nap folyamán, ahova az egyes csoportok legjobbjai kerülhetnek be.

szcs

Promenád.hu


131 gyermek mindennapjait teszik szebbé

2016. április 22. Kültéri fejlesztőjátékokra fordítja az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola a pénteki jótékonysági estjén befolyt összeget. A Nyugdíjas Lakóparkban tartott mulatságon mintegy százhúszan vettek részt.
- Az intézményünk udvara korszerűtlenné vált. Mivel tavaly szeptembertől nem csak iskolások, hanem óvodások is járnak hozzánk, ezért különösen fontos, hogy minél több játékot szerezzünk be – mondta portálunknak Kissné Hatvani Erika igazgató. Hozzátette, ezért az est folyamán befolyt összegből kültéri játékokat vásárolnak.
Pénteken a Hód-Fitness SE versenyzői szórakoztatták a közönséget, majd kezdetét vette a mulatozás. Az élő-zenéről a Slit zenekar gondoskodott.
Az estet összesen 35 magánszemély és vállalkozó támogatta. Az Aranyossyba jelenleg 112 iskolás és 19 óvodás jár, így az új játékokkal ennyi gyermek mindennapjait teszik szebbé.

Megyeri József

Promenád.hu

 


Egészség- és környezeti nevelés volt a fő cél
 

2016.03.22  Utolsó előtti napjához érkezett az Aranyossy napok. A keddi foglalkozásokon a diákok különböző ismeretterjesztő foglalkozásokon vettek részt, és még egymás bőrébe is bújhattak.

Kedd délután folytatódott a programsorozat az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskolában. A keddi napon az egészség- és környezeti nevelés kapott fő terepet az iskolában. A programok reggel 8 órától 5-ig tartottak. Reggeltől délután 2 óráig a gyerekeknek tartottak foglalkozásokat, utána a szülők és a külső érdeklődőknek szerveztek programokat.

„A napot egy közös bemelegítő tornával kezdtük, hiszen az egészséges életmódot szeretnénk beépíteni a gyerekek életmódjába. Nagyon nagy felelőssége van az iskoláknak ebben, hiszen nekünk kell megépíteni az alapokat, és utána szépen lassan a diákok hasznosítani is fogják a mindennapjaikba a tanultakat.” – nyilatkozta Farkas Miklósné osztályfőnök, gyógypedagógus és Nagy Mária, az iskola ÖKO munkacsoportjának a vezetője.

A sportos bemelegítő után külön váltak a tanulók, és csoportokban jártak állomásról állomásra. Az alsó tagozatosok a hulladékproblémáról hallhattak egy színes, interaktív előadást, amit Törzsök József, a Környezeti Információs Központ munkatársa tartott.

Az állomások közt szerepelt a „Fogmanók és a fogkrém” fantázia nevet kapó megálló, ahol fogápolási ismereteket sajátíthattak el a nebulók. A rendőrség segítségével a biztonságos közlekedésről is kaptak információt az intézmény tanulói, továbbá az egyik állomáson elsőségnyújtási ismereteket is kaptak.

Mivel a helyes táplálkozás is nagyon fontos, ezért egy nutrikid filmet is megtekintettek, mely játékosan mutatta be, hogy mindenből lehet enni, csak nem mindegy, hogy mennyit. Később a film kapcsán táplálékpiramist is készítettek. Olyan állomáshelyek is voltak, ahol a diákok kipróbálhatták, milyen tolószékbe kerülni, vagy épp hogyan érzékelnek a korlátozott látásúak.

Manapság az internet világát éljük, viszont ennek veszélyei is vannak. A „Lógok a neten” nevű állomáshelyen erre hívták fel a tanulók figyelmét. A nap folyamán voltak még társasjátékok illetve csapatépítő játékok is.

„Idén is sikeresnek mondhatom az Aranyossy Napokat. Minden program elérte a célját, a gyerekek is nagyon élvezték, és jó volt látni, hogy a kutyás programokon hogy meg tudnak nyílni. Ilyenkor a szülők is megláthatják, hogy a gyerekük mekkora csodát rejt magában.” – mondta el Farkas Miklósné.

Az Aranyossy Napokat szerdán egy Húsvéti istentisztelet zárja le, a Református Ótemplomban.

Sz.Viktor

 

Promenád.hu

 


 

Kutyák és emberek együtt konferenciáztak
 

2016.03.21 Az Aranyossy Napok hétfői programjának keretében kutyaterápiás konferenciát szerveztek, amelyre az ország minden pontjáról érkeztek a vendégek a hódmezővásárhelyi Nyugdíjas Lakóparkba.

Az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskolában állatasszisztált terápia 1991 óta működik, akkor az intézmény a lovat választotta, amellyel nagyon szép sikereket értek, érnek el azóta is. Közben szerették volna a kutyás foglalkozásokat is meghonosítani, erre akkor nyílott módjuk, amikor az iskola egyik gyógypedagógusa, Fehérné Eleki Anita saját kutyusát, Bodzát képezte ki erre a célra – mesélte az igazgatónő, Kissné Hatvani Erika.

Azóta folyamatos a fejlődés. Idén megrendezték az első kutyás ügyességi versenyt is, a Kutyafuttát, amelyen óriási lökést adott az egész kezdeményezésnek, hiszen mind a gyerekek, mind a pedagógusok nagyon élvezték a programot.

Fehérné Eleki Anita kiemelte, hogy a kutyaterápia lényege, hogy a gyerekek, az emberek közé bevigyék a kutyát mint szociális lényt. Az Aranyossy-ban nagyon sok a hiperaktív gyermek, akik a kutya mellett lenyugszanak, míg a visszahúzódóbb, kevésbé aktív gyerekeket ezzel a módszerrel kiválóan meg tudják mozgatni.

A konferencia a szakma kiválóságait tömörítette egybe, például dr. Topál József, a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség elnöke, etológus is előadott a témában. A rendezvényre az ország minden pontjából, és főleg a régióból érkeztek, sokan terápiás kutyusukat is hozták magukkal.
 

Promenád.hu

 


 

A segítség négylábon érkezik
 

2016.03.20 Mindig is tudtuk, hogy a szőrös, négylábú kedvenceink felvidítanak minket, megvígasztalnak ha rossz napunk volt, és a velük eltöltött hatalmas séták után ismét más színben láthatjuk a világot. A terápiás kutyáknak ez nem csak alaptulajdonságuk, nekik ez a munkájuk.

„Az intézményünkben nemcsak az iskolás, hanem már az óvodás korú gyermeket is részesítjük kutyás foglalkozásban heti egy alkalommal, ez már három éve zajlik nálunk. A gyerekeknek hatalmas motiváló erő a kutya, az ő kedvéért bármit hajlandóak megcsinálni. A tapasztalatom az, hogy a hiperaktív túlmozgásos gyerekeket lenyugtatja a kutya, a bágyadtabbakat pedig felpörgeti.„ – tudtuk meg Fehérné Eleki Anitától az Aranyossy Ágoston Általános Iskola gyógypedagógusától, kutyaterapeutától.

Egészséges gyerekekhez is járnak képességfejlesztésre, és nem lehet különbséget tenni a hatásokban a sérült gyerekekkel történő foglalkozásokhoz képest. Ez a jellegű foglalkozás mindig egy állapot felméréssel kezdődik, amelyből kiderül, hogy mely képességek szorulnak fejlesztésre. Ezek után egy terv szerint a felméréseket háromhavonta újra felülbírálják, és ellenőrzik az adatokat.

„A kutya szeretete nálam mindig jelen volt, és egy régi vágyam volt, hogy kutyás terápiával foglalkozhassak. Négy évvel ezelőtt vásároltam meg Bodzát, aki egy golden retriever, találtam hozzá kiképzőt és azóta ez az életem.” – folytatja Anita.

Ahhoz, hogy Bodzából terápiás kutya válhasson, már az alomban pár hetes korában meg kellett felelnie bizonyos dolgoknak. Az ő kiképzése négy hónapos korában kezdődött el és egészen egy éves koráig heti több alkalommal képzésen vett részt. Meg kellett tanulnia mindenféle étel megtagadását, és azt is, hogy elveszik tőle a kedvenc csontját és ezt figyelmen kívül kell hagynia.

Egy terápián csak a felvezető kreativitásán múlik, hogy milyen feladatokat kell együtt ellátnia gyermeknek és kutyáknak. A köszönés, a pacsikérés, a mondókázás, a gyöngyfűzés a kutyán, illetve a különböző testrészek bemutatása a négylábún mind a terápia része lehet.

Bodza a hétköznapokban is engedelmes kutya, azonban teljesen külön tudja választani azt az időt, amikor dolgozik, és azt amikor „csak” egy kutya. Ő is ugyanúgy megkergeti a macskát, vagy szétrágja a labdáját, mint a többi kutyatársa. Kiképzésre már nem jár a „szőrös segítség”, azonban folyamatos korrigálásokra szorul, amikor ellenőrzik a munkáját.

Promenád.hu

 


 

Kutyafutta az Aranyossyban – Eredményekkel!

2016.03.19 Első alkalommal rendeztek Kutyafuttát Hódmezővásárhelyen az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskolában Hódmezővásárhelyen. Az országos versenyen terápiás kutyákkal zajlott a küzdelem, amelynek célja az volt, hogy a sérült gyerekek is összhangba kerüljenek az ember legjobb barátjával.

A gyerekek nagyon ügyesen és gyorsan oldották meg a feladatokat, melynek eredményeképpen  mindenki ajándékokkal, valamint érmekkel és kupákkal térhetett haza.

Íme, a nyertesek:

B2 kategória:

I. helyezett: Ézsiás Andrea Szeged

II. helyezett: Kuli Szilvia Hódmezővásárhely

II. helyezett: Mohai Renáta Hódmezővásárhely

B1 kategória:

Klepács Benedek Hódmezővásárhely

A2 kategória

Andrikó Petrik Lajos Hódmezővásárhely

A3 kategória:

I. helyezett: Engi Viktória Szeged

II. helyezett: Fejes Arnold Hódmezővásárhely

C2 kategória:

I. helyezett: Molnár-Török Dávid Hódmezővásárhely

II. helyezett: Rách Richárd Hódmezővásárhely

III. helyezett: Lázár Lajos Hódmezővásárhely

 

Promenád.hu

 


 

Kutyákkal ügyeskedtek az Aranyossyban
 

2016.03.19 Az I. Kutyafuttát rendezték meg a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvodában és Általános Iskolában szombaton. Az országos kutyás vetélkedő célja az, hogy a gyerekek eltöltsenek egy kellemes napot az ember legjobb barátjával, a kutyával, és közben játékos formában versengjenek egy kicsit.

„Az intézményben 1991-ben került bevezetésre az állat asszisztált terápia, akkor még lóval. 2000-ben ehhez kapcsolódóan hívtuk életre az Országos Gyermekterápiás Lovasfesztivált. Kutyákkal is mindig próbálkoztunk, de külsős oktatókkal ez nem volt megoldható. Fehérné Eleki Anita az iskola tanítója három évvel ezelőtt vásárolta Bodzát, a golden retrievert és saját erejéből tanította, képezte terápiás kutyává, így Bodza az iskola közös kutyája lett, a sajátos nevelési igényű gyermekek nagy örömére.” tudtuk meg Kissné Hatvani Erika igazgatónőtől.

Az itt tanuló gyerekek mind valamilyen módon sérültek, és nekik nagyon fontos, hogy megbízható állatok közelében lehessenek, és a barátaikká váljanak. Ez nem csak nekik, de egészséges társaiknak is ugyanolyan fontos.

„A Kutyafutta ötlete tavaly ősszel fogalmazódott meg a tantestületben, és óriási öröm volt nekünk felnőtteknek és a gyerekeknek is, már maga a megszervezése is. A gyermekek nagyon büszkék magukra, hogy itt megmutathatják egymásnak, hogy mit tudnak, óriási önbizalmat ad ez nekik és büszkeséget is.” – folytatja az igazgatónő.

Természetesen fontos szakmai előkészületeket is igényelt ez a verseny, kutyaterapeutákkal kellett felvenni a kapcsolatot, hogy melyek azok a feladatok, amelyek nem túl rövidek, nem túl hosszúak, és bírja szusszal a kutya és a gyermek is. A verseny fővédnöke Topál József volt, a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség Egyesületének az elnöke. A bál védnőke Bán Csaba Reformárus lekész volt. A gyermekek két kutyával tudták megoldani a feladatokat, az egyik az iskolában tanító, és a versenyt megálmodó Fehérné Eleki Anita Bodza nevű kutyája, a másik pedig a Köröstorki Ebtanoda Molly nevű golden retrieverje volt. A versenyszámokat pedig szakértő zsűri bírálta.

Rengeteg támogató állt a kezdeményezés mellé, ami külön örömmel töltött el minket. Nem is a versenygés volt a célkitűzése ennek a mai napnak, hanem az, hogy minél több sérült gyereknek okozzon boldogságot, hogy terápiás kutyákkal, jó társaságban tölthették el ezt a szombati napot.

 

Promenád.hu

 


 

Virágossá vált az iskola
 

2016.03.18 Péntek délután virágot ültettek a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola diákjai, hogy szebbé tegyék környezetüket.

Az esemény szorosan kapcsolódik az Aranyossy Napok programsorozathoz, aminek csütörtök ön volt a megnyitója. A délelőtt folyamán golgota tálat készítettek a  diákok, ami a közelgő húsvéthoz és feltámadási ünnepkörhöz kapcsolódik. A tálon 3 keresztet láthatunk, ami a golgotát ábrázolja, illetve alatta helyet kapott egy barlang is. Előtte látható az elmozdult kő, ami a feltámadást szimbolizálja.

Délután minden osztály virágokat vitt az iskolába, amit a gyerekek ládákba ültettek. A cél az iskola színesebbé, szebbé tétele volt. A virágültetés minden évben megrendezésre kerül, már hagyománnyá vált az iskolában.

„A gyerekek minden évben lelkesek, kérdezik, mit hozhatnak, mit segíthetnek. Továbbá a szülők is bekapcsolódhatnak a munkálatokba.” – mondta el Nagy Mária, az iskola ÖKO munkacsoportjának a vezetője.

Promenád.hu

 


 

Gálán az ügyesség

2016.03.17 Ünnepélyes keretek között nyitották meg az Aranyossy Napokat csütörtökön, Hódmezővásárhelyen, a Bessenyei Ferenc Művelődési Központban.

A hagyományokhoz híven idén is egy gálaműsorral indította útnak a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola rendezvénysorozatát, amely egyben István Attila Emlékest is volt, így tisztelegve egykori tanáruk előtt.

"A produkciók nagyon-nagyon változatosak, ahogyan intézményünk is, az óvodásoktól kezdve az iskolásokig, különböző sajátos nevelési igényű gyerekek járnak hozzánk, és mindenki úgy mutatja meg magát, ahogy tudja” – fogalmazott Kissné Hatvani Erika igazgató.

Valaki mesével, valaki népi játékkal, énekkel, tánccal, pantomimmel tudta kifejezni magát, és megmutatni ügyességét az érdeklődőknek, szülőknek, rokonoknak.

Aranyossy Ildikó és Bán Csaba nyitották meg a gálaestet. Aranyossy Ágoston lánya Ildikó egy idézettel indította el a megjelentek gondolkodását, miszerint: „Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk”. Bán Csaba lelkész arra utalt, hogy az ilyen fellépésekkel is lehet segíteni a gyerekek gyógyulását, a szerepléssel, a közösségi tevékenységgel.

Vendégszereplők is érkeztek az estre: Bálint Anita, Gulyás-Szabó Szilveszter, Melegh Tamás, Szentpétery Csenge, Nagy Krisztina, a Klauzál Gábor Általános Iskola Hip-Hop tánccsoportja.

A programok így egy héten át zajlanak majd az iskolában, pénteken a tavasz jegyében egy-egy szál virággal díszitik majd fel az iskolát a tanulók.

Promenád.hu

 


 

Csoda tárult a nézők szeme elé az István Attila emlékesten
 

A gyerekek műsorszámai nyitották az Aranyossy Napokat.

Csütörtök este István Attila emlékesttel nyitott az Aranyossy Napok rendezvénysorozat. Kezdés előtt pár perccel majdnem minden hely foglalt volt a nézőtéren.

Ismertem és kedveltem István Attilát. Finom stílusára, széles körű tájékozottságára mindig jóérzéssel csodálkoztam rá, a színházi életből hozott vidám történeteit pedig kíváncsian, nevetve hallgattam. A halála előtti utolsó találkozásunkkor ezt mondta nekem: Tudod, Laskai, kitaláltam, hogy mit kell neked csinálni! Most sok a dolgom, de majd leülünk és elmondom.
Ezek voltak az utolsó szavai hozzám. Nem tudom, hogy mi volt az, ami kapcsán én jutottam az eszébe, és már nem is fogom megtudni, de bízom benne, hogy az intuícióm által megérkezett hozzám az üzenete.

A nézőtérre lépve egy pillanatra elállt a lélegzetem, amikor megláttam Attila fényképét a hatalmas kivetítőn, a háttérben pedig kedvence, Edith Piaf dala szólt.

Az emlékestet Kissné Hatvani Erika, az intézmény igazgatója, Aranyossy Ildikó és Bán Csaba lelkész nyitotta meg. Az első műsorszám egy pantomim előadás volt, majd az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola legkisebb tanulóinak tavaszköszöntő színpadi produkciója következett.

Szívet melengető érzés volt látni, ahogyan ezek a kisfiúk, kislányok bátran vállalva magukat kiálltak a reflektorfénybe, hogy bemutassák idegeneknek és ismerősöknek a tudásukat, a hosszú felkészülési szakasznak a gyümölcsét. Sikerüket mi sem bizonyította jobban, mint a nézőtéren ülő büszke szülők integetése, illetve a produkciók után következő tapsáradat.
 

A Dó Ré Mi című dalt énekelve az énekkar fellépése látványos és fület gyönyörködtető volt.

Az óvodai csoport tagjai gitárkísérettel álltak színpadra, előadásukkal a Hamupipőke című mesét idézték meg. Megható volt látni, ahogyan a kerekesszékben ülő kisfiú helyet kapott a színpad közepén, és társai óvatosan táncoltak körülötte.  Ezen az esten ízelítőt kaptam, hogy milyennek kellene lennie a színpadon kívüli, a felnőttek világának is. Nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mindenki egyedi, és a saját tökéletességével alkot egységet a világban. Bátorítással, türelemmel és szeretettel harmóniában élhetne egymással minden ember.

Az est folyamán a Tinci -tánci tánccsoport tagjai Boogie dallamokkal, majd a 7.- 8. osztályos tanulók a Grease című film betétdalaival pörgették fel az estét.

A 3. osztályos tanulók népi játékkal, mondókázással elevenítették fel a hagyományokat.

Az est színes összeállításában helyet kapott Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig című regényének musical változatából egy részlet. A 10 perc című kis jelenetet az intézmény 5. - 6. osztályos tanulói adták elő.

A színpadot hol egy csapat Pinokkió, hol a vicces Minion nemzetség vette birtokba egy - egy zeneszám erejéig. Vendégelőadásként a Klauzál Gábor Általános Iskola Hip Hop tánccsoportja műsorát is láthattuk.

Mindenkiből hangos nevetést csalt elő a Mézga család vidám hangvételű, pikírt humorral átszőtt szösszenete.

Óz varázslatos birodalmába az autizmussal élő gyermekek és nevelőik vezettek el produkciójuk által bennünket.

Zárásként az Autizmus Dalt hallhattuk Bálint Anita előadásában, Szentpétery Csenge hegedű, Gulyás - Szabó Gergely zongorakíséretével.  A Szivárvány csoport tagjai pedig árnyelőadásban mutatták be a diák és nevelő közötti - a szeretetre és elfogadásra épülő - összhangot. A produkció előtt egy verset hallottunk, melynek mondanivalója abszolút visszaköszönt az előadásban:

„ Az érzékelésem sokszor elég kusza.
Légy velem türelmes.
Fókuszálj és építs arra, amit meg tudok csinálni, ne pedig arra, amit nem.
Segíts nekem a társas kapcsolatokban.
Képekben gondolkodom. Mutasd meg hogyan kell csinálni, ahelyett, hogy csak elmondod.
Végül, de nem utolsó sorban: Szeress engem feltétel nélkül!”

Az este folyamán elénk tárult megható pillanatokban nem csak az én szemembe szöktek könnyek. Köszönöm az élményt a gyerekeknek, a felkészítő pedagógusoknak, és Nagyné Laskai Nóra gyógypedagógusnak, az est főszervezőjének.

 

 Vásárhely24

 


 

István Attila emlékesttel nyit az Aranyossy Napok
 

2016.03.10. Idén is hat napon keresztül láthatunk bele a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásának, fejlesztésének módszereibe, azok eredményeibe.

A 2016-os Aranyossy Napok nyitó napján, március 17-én az István Attila Emlékest hozza közel az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola tanulóit és pedagógusait az érdeklődőkkel. Az esten a diákok a betanult műsorokkal István Attilára, az intézmény 2014-ben elhunyt kiváló tanárára emlékeznek.
Vendégszereplők: Bálint Anita, Gulyás - Szabó Szilveszter, Szentpétery Csenge, Nagy Krisztina és a Klauzál Gábor Általános Iskola Hip - Hop Tánccsoportja.

A rendezvény bevételével az Aranyossy Ágoston Általános Iskola Alapítványát támogatják. Az alapítvány az intézmény 1991-ben bevezetett úszás és lovasterápia, szakmai és anyagi támogatását tűzte ki célul, mely az elmúlt időszakban maradéktalanul megvalósult.

 
Aranyossy Napok 2016

2016. március 17. (csütörtök)

„Minden csoda alapja a szeretet” /Müller Péter/

1700 Aranyossy Napok ünnepélyes megnyitója

István Attila Emlékest

Helyszín: Bessenyei Ferenc Művelődési Központ,

Hódmezővásárhely, Dr. Rapcsák András út 7.

 
2016. március 18. (péntek)

„Egy virág az intézményért”

1400 - 1500 Díszítsük intézményünket virággal

Helyszín: Hódmezővásárhely, Szék utca 5.

 
2016. március 19. (szombat)

„Nincs a világon jobb lélekgyógyász az arcunkat nyalogató kiskutyánál.”
/Jane Goodall/

 
I. KUTYAFUTTA Országos Gyermek Kutyás Terápiás Ügyességi Verseny

 

900 - 1000 Verseny résztvevőinek, vendégek fogadása

1000 - 1015 Ünnepélyes megnyitó

1015 - 1030 A verseny résztvevőinek bemutatása

1030 - A verseny kezdete, a meghirdetett kategóriákban

1300 - 1400 Ebéd

1400 - Verseny folytatása, kutyás bemutató

1500 - 1530 Eredményhirdetés

Helyszín: Hódmezővásárhely, Szék utca 5.

 
2016. március 21. (hétfő)

„ A kutyák, akikkel megosztható a létezés, különös és csodálatoslények, s nem lehet teljes az élet kutya nélkül... ” /Gerald Durell/
Szakmai konferencia “Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban”

 

800 - 900 Regisztráció

900 Konferencia megnyitása

Kissné Hatvani Erika

intézményvezető

915 Kutyás terápia típusai

Fehérné Eleki Anita

gyógypedagógus, Hanimec Kutyásterápia és Sport Egyesület

930 Kutyás terápia törvényi háttér

Dr. Topál József

Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség elnöke, etológus

1015 - 1030 Szünet (kávé, üdítő, pogácsa, édessütemény)

1030 Kutyás terápia alkalmazása bölcsödében

Pieke Noémi

pszichopedagógus

1115 Kutyás terápia alkalmazása óvodában

Lakos Judit

gyógypedagógus, Pepitappancs

1200 Ebédszünet (kávé, üdítő, szendvics)

1230 Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben

Köböl Erika

gyógypedagógus,Aura Segítőkutya Alapítvány

1315 Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél

Fábiánné Mile Alíz

szociálpedagógus, fejlesztő-differenciáló szakpedagógus, Csodakutya Alapítvány

1400 - 1415 Szünet (kávé, üdítő, pogácsa, édessütemény)

1415 Érzékenyítő tréningek az országban, a segítő kutyákról

Mányik Richárd

segítőkutya kiképző, NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

1500 Kuku és barátai mesekönyv bemutató

Loványi Eszter

gyógypedagógus, szociológus, a mesekönyv írója,

NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

1545 Filmvetítés az intézményünkben zajló kutyás terápiáról

Fehérné Eleki Anita

gyógypedagógus, Hanimec Kutyásterápia és Sportegyesület

1555 Konferencia zárása

Kissné Hatvani Erika

intézményvezető

Helyszín: Hódmezővásárhelyi Nyugdíjas Lakópark

Hódmezővásárhely, Pető Ferenc u. 4.

Konferenciára jelentkezés 2016. március 16-ig.

Regisztrációs díj 2000 Ft

http://domokoszoltan.hu/regisztracio
2016. március 22. (kedd)

„Az egészség nem minden, de egészség nélkül minden semmi.”

800 Ünnepélyes megnyitó és programismertető

810 - 845 Mozogni jó!

 
Óvodások

920 - 945 Fogmanók és a fogkrém

1000 - 1030 Színes növények

 
Alsó tagozatos tanulók

900 - 945 Hulladékprobléma

950 - 1300 Fogmanók és a fogkrém

Biztonságos közlekedés

Nutrikid

Segíteni jó

Amit eszel azzá válsz!

 
Felső tagozatos tanulók

900 - 1200 Érzékenyen egymásért

Lógok a neten

Lépésről lépésre a biztonságért

Mindenki egyért, egy mindenkiért

1200 - 1300 Kész katasztrófa

Helyszín: Hódmezővásárhely, Szék utca 5.

 
Intézmény növendékeinek “húsvétolása”

1400 - 1405 Megnyitó, menetlevelek kiosztása

1405 - 1515 Húsvétváró programok

1515 - 1530 Eredményhirdetés

Helyszín: Hódmezővásárhely, Szék utca 5.

 
Aranyossy Szülőklub

„Láss bennem mást”

1400 - 1700 Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

Korai fejlesztő csoportjának saját élményen

alapuló érzekenyítő programja

Jelentkezés: 2016. március 16-ig telefonon: 62/245-193, valamint személyesen az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola, a Szőnyi Benjámin Református Általános Iskola, Bethlen Gábor Református Gimnázium titkárságán.

A program minden érdeklődő számára ingyenes.

Helyszín: Hódmezővásárhely, Szék utca 5.

 
2016. március 23. (szerda)

1000 Húsvéti Istentisztelet

Helyszín: Református Ótemplom

 Vásárhely24

 


 

A vásárhelyi reformátusok is Mezővári mellé állnak
 

2016.01.28 Az Ótemplomi Egyházközség, a Bethlen, a Szőnyi és az Aranyossy egyenlő arányban száll be a Mezőváriban építendő óvoda építésébe.

A református egyház is támogatja a hódmezővásárhelyi önkormányzat kezdeményezését, hogy a többségében magyarok lakta, kárpátaljai Mezőváriban új óvoda épüljön. Csütörtökön erről számolt be Bán Csaba református lelkész és Hegedűs Zoltán alpolgármester az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskolában.

Bán Csaba elmondta, nagyon hamar úgy döntöttek, a város kezdeményezése mellé állnak. Az Ótemplomi Egyházközség, a Bethlen Gábor Református Gimnázium, a Szőnyi Benjamin Református Általános Iskola és az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola 100-100 ezer forintot adományoz a városi gyűjtéshez. A segítség nemcsak a református fenntartásnak, inkább a határon túli magyarok támogatásának szól.

Hegedűs Zoltán alpolgármester elmondta, a Mezővári Önkormányzat már átadta a leendő óvoda területét a Református egyháznak, mivel az ő későbbi fenntartói tevékenységük biztosítja a leginkább, hogy stabilan működhessen az intézmény.
 

Vásárhely24

 


 

István Attila emlékest az Aranyossy Napokon
 

2016.03.17. Akárcsak tavaly, idén is István Attila-emlékesttel kezdődnek ma 17 órakor az Aranyossy Napok a vásárhelyi Bessenyei Ferenc Művelődési Központban.
Az esten a sajátos nevelési igényű növendékek az intézmény 2014-ben elhunyt tanárára emlékeznek. A következő napokban szerepel a programok között iskoladíszítés, az ország első kutyaterápiás konferenciája és szülőklub.

 

delmagyar.hu

 


 

Úszóverseny a fogyatékkal élőknek

2016. február 22. Hagyományosan, több mint tíz éve rendezik meg a Fogyatékkal Élőknek szóló úszóversenyt Hódmezővásárhelyen. A helyszínt a Gyarmati Dezső Sportuszoda biztosította, a közel száz résztvevőnek, akik Csongrád megye iskoláiból érkeztek.
A hosszú évekre visszanyúló verseny hagyományát idén is az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Iskola valamint Hódmezővásárhely Önkormányzata biztosította - mondta Megyeri Attila a Fogyatékkal Élők Csongrád Megyei Sportszövetségének elnöke.
A hétfői versenyen medencébe ugrottak a fogyatékos gyermekek, autisták és down-kórral küzdők és siketek is. A támogatók közé tartozik az Olimpia Sportbizottság, az ő révükön Vásárhely remek feltételeket biztosít ennek a versenynek.
Óriási élmény a gyermekeknek ez a verseny, nem is a győzelemért, hanem magáért a részvételért. Mivel mindannyian valamilyen módon sérültek, ezért maga a lehetőség, hogy kipróbálják magukat kimagasló öröm. Évközben folyamatosan edzéseken vesznek részt ezek a fiatalok, de az alapvető feltétel az, hogy a gyermek úszni tudjon.
A tanulók a megye több iskolájából érkeztek: Csongrád-Derekegyházáról, Hódmezővásárhelyről a Kozmutza Flórából, a Szivárványból, és az Aranyossyból. Szegedről szintén három iskolából érkeztek, és Makóról most először jött egy csapat.
Kissné Hatvani Erika az Aranyossy Ágoston Általános Iskola igazgatója a verseny megnyitóján ismertette, hogy öröm számára, hogy évről - évre egyre többen jönnek el. Az évközben komolyan vett edzéseket itt most be lehet mutatni egymásnak. Fehér Zsolt a verseny főbírója tájékoztatta a gyermekeket, hogy két távon húsz és ötven méteren lehet összemérni az erejüket és a különböző kategóriák versenyzői egyszerre állnak rajthoz, mell – hát és gyors úszásban.
Természetesen ezen a versenyen is avatnak győzteseket, a nap végére többen állhatnak majd dobogóra.
További képek a galériában:

sk
 

Promenád.hu

 


 

Vidám karácsonyozás az Ótemplomban

 

2015. december 18.  Péntek délelőtt Hódmezővásárhelyen az Ótemplomban az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola diákjai karácsonyi műsorral készültek.
Az iskolában már hagyománynak számít, hogy évről-évre az intézmény gyermekei és alkalmazottai együtt ünnepeljék meg a karácsonyt. Az idei karácsonyi ünnepség különleges volt, hiszen a fenntartónknak köszönhetően az Ótemplomban kerül megrendezésre.
Ebben az évben egy betlehemes játékot adtak elő az iskola diákjai, amit az énekkar egészített ki. A műsorban 21 szereplő lépett fel, első osztályosoktól a nyolcadikosokig. A betlehemi játékban 9 fő szerepelt, a többiek pedig az énekkart erősítették.
„Több, mint egy hónapja kezdtük el a gyakorlást, heti 2-3 alkalommal próbáltunk, az utolsó napokban pedig egyre sűrűbben, napi szinten finomítgattunk a darabon.” – mondta el Herceg Ágnes gyógypedagógus.

 

Promenád.hu

 


 

Az Aranyossyba is megérkezett a Mikulás!

2015. december 4.  Pénteken délelőtt a Mikulás az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskolába is ellátogatott, ahol a gyerkőcök külön ünnepi műsorral szórakoztatták a nagyszakállút.
- Minden évben nagy hagyomány, hogy megrendezzük ezt az ünnepséget. A gyerekek folyamatosan azt kérdezgették tőlünk, hogy hányat kell még aludni, mivel készüljünk. Nagyon várták ezt a napot – mesélte Fehérné Eleki Anita, az iskola gyógypedagógusa.
A hetekkel ezelőtt megkezdett előkészülteknek meg is lett az eredménye. A gyerekek a Mikulás üdvözlésére rajzokat, plakátok készítettek, illetve egyéni és csoportos produkciókkal is meglepték.
Miközben várták a Télapót, a Bethlen Gábor Református Gimnázium két tanulója énekelt a gyerekeknek, illetve játékos kérdéseket tettek fel, a helyes válaszért természetesen szaloncukor járt.
Amikor megérkezett a Mikulás, mindenkiből kiszakadt az öröm. A Mikulás rövid versikét adott elő, majd megtekintette a gyerekek műsorszámát.

 

Promenád.hu

 


 

140 csomag a puttonyban

2015. december 4. Az Aranyossy Ágoston iskola tornacsarnokában az óvodások és az iskolások egy -egy dallal, tánccal, verssel várták a Mikulást. Azért volt egy kis pityergés is.
Az egyik kislánynak, közte és a Mikulás közötti négy méteres „védőtávolság” éppen elegendőnek bizonyult. Igen ám, de miután a Mikulás megérkezett az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola tornacsarnokába, munkába is kezdett és hatalmas piros köpenyét lobogtatva, fehér szakállát simogatva, fel s alá járkálni kezdett. Ettől a kislány végképp besokallt és sírva fakadt. Ez a kis közjáték persze nem is igazán tűnt fel senkinek, mert Hamvas Beáta tanárnő végtelen szelídséggel megnyugtatta a kislányt, ami olyan jól sikerült, hogy később, amikor az osztályával együtt előadta a Mikulásnak szánt műsorszámot, már nyoma sem volt a félelemnek.
Szóval, összességében pénteken délelőtt mindenki örült a fehérszakállúnak, és miután az óvodások és az iskolások egy-egy dallal, tánccal üdvözölték, jöhetett az ajándékok kiosztása.
Kissné Hatvani Erika igazgatónő a Vásárhelyi Híreknek elmondta, a Mikulás érkezésére már hetekkel előtte különösen nagy izgalommal készültek a gyerekek, rajzokkal, versekkel, dalokkal és táncokkal. Mint mondta, hála a szponzoroknak, 100 ezer forint feletti ajándékot kapott a 140 óvodás és iskolás.
Mint ismeretes idén szeptembertől a hódmezővásárhelyi Ótemplomi Református Egyházközséghez került a nagyon jó hírnévnek örvendő sajátos nevelési igényű óvodás és iskoláskorú gyermekek fejlődését, képességfejlesztését segítő intézmény.     

 

Vásárhelyi hírek

 


 

 

Libagége csiszoló és Döbrögi ágyúgolyója

2015. november 13. 2011-ben rendeztek először az Aranyossyban Márton napi mulatságot. ’Márton Madara’, ahogy a családi napot elnevezték, azóta is minden évben "szárnyal".
Fotó: VH
Idén november 13-án rendezett családi délután semmiképpen sem sorolható a néha egyhangúvá váló, évente ismétlődő jeles napokhoz kötődő iskolai rendezvények sorába. Mindez elsősorban a nagyon lelkes, innovatív, és minden ötletet örömmel felkaroló tanári karnak, másodsorban a jó dolgokra „mindig vevő” szülőknek köszönhető.
Így aztán pénteken délután 1 órától, a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola vidám felnőttekkel, és még vidámabb gyerekekkel zsúfolt tornacsarnoka a finomságoktól roskadozó asztalokkal inkább hasonlított egy szuper nagy családi találkozóra, semmint egy iskolai rendezvényre.
Nem járunk messze az igazságtól, mert a Márton napi mulatság egyik visszatérő játékos feladata, hogy a diákok a családjuk, ismerőseik közül minél több vendéget hívjanak meg egy-egy asztalhoz.
A másik feladat is mindig „jóízűre” sikerül, ugyanis a Márton-napra utaló libás ételekkel és dizájnnal kombinált terítékek versengenek egymással. Idén is meglódult a fantázia: libagége csiszoló, Döbrögi ágyúgolyója (kókuszgolyó), libatorok cirógató, sportos libafuttató (Sportszeletre hajazó süti) szerepelt többek között az ételek és az italok sorában. Vagyis - szokás szerint - a gyerekek és a szülők a libából otthon készült és itt tálalt ételek, és a számtalan sütemény, műsor, zene, tánc kellős közepén töltött el egy vidám délutánt
„Az öt éve kitalált Márton-napi mulatság ötletének megvalósításában az motivált minket, hogy egy közösségformáló, közösségépítő délutánt töltsünk el családias hangulatban, és ez eddig még minden évben tökéletesen sikerült” – mondta, Kissné Hatvani Erika az iskola igazgatója.
 

Vásárhelyi hírek

 

 

 

 


 

Lóháton versenyeztek az Aranyossy diákjai

2015. október.1 A sajátos nevelési igényű gyerekek versenyén csapatváltóban Szabó Andreával, Snóbli Attilával és Kocsis Józseffel aranyérmet szereztek.
– Egyensúlyoztam a ló hátán, és lovaspólóztunk is – mesélte a XI. Lovasterápiás versenyről Lázár Lajos, a vásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola 7. osztályos diákja. A sajátos nevelési igényű gyerekek versenyén csapatváltóban Szabó Andreával, Snóbli Attilával és Kocsis Józseffel aranyérmet szereztek.

 

Csabai Diána közel 5 éve kezdett lovagolni. – Labirintuson mentünk át, és szlalomozni is kellett – mondta a diáklány, akinek egyéni versenyzésben nem sikerült dobogóra állnia, de emiatt nem szomorkodik.
Az Aranyossy-iskolát 9 diák képviselte a fóti versenyen – tudtuk meg Kissné Hatvani Erika igazgatótól. 24 csapat, több mint 200 sajátos nevelési igényű lovas indult. Az összesített csapatversenyben a vásárhelyiek a 4. helyen zártak. Az igazgató készítette fel a csapatot, és Kiss Réka lovasterapeuta segítette a munkát.

Az egyéni versenyszámokban is születtek vásárhelyi sikerek: a díjlovaglást Kocsis József nyerte, Faragó Dorina második helyen zárta az önálló lovaglást, míg a lovastornán bronzérmes lett a szintén vásárhelyi Szabó Andrea mögött, aki ezüstéremmel tért haza. Papp Erik Bálint pedig a fiúk lovastornáján állt a dobogó harmadik fokára.

 

delmagyar.hu

 


 

 Balog Zoltán miniszternek lovaterápiabemuatatót tartottak a vásárhelyiek

 

2015. szeptember 28.  Már szinte hagyomány, hogy az Aranyossy Ágoston iskola részt vesz a fóti Országos Lovasterápiás Versenyen, és szokás szerint díjakkal tértek haza.

A Magyar Lovasterápia Szövetség a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat védnökségével és támogatásával szeptember 25-27. között, immáron tizenegyedik alkalommal rendezte meg nemzetközi és hazai Díjlovas Versenyét és Lovasterápiás Versenyét Fóton.

Az előző évekhez hasonlóan, idén is szeptember 25. és 27. között a Díjlovas Versennyel párhuzamosan rendezték a Lovasterápiás Versenyt, amelyre 24 csapatban 200-an neveztek be.

A hiperaktív, tanulásban, illetve értelmileg akadályozott gyerekek a hagyományokhoz híven önállóan lovagoltak ügyességi pályán, illetve díjlovas programot mutattak be lépésben és ügetésben.

A Jámbor Vilmos Emlékversenyen csapatok versenyeztek egymással vezetett lovon, a gyerekeknek játékos feladatokat kellezz lóháton megoldaniuk. A gyógypedagógiai lovastorna versenyszámra hiperaktív, tanulásban akadályozott, illetve értelmileg akadályozott gyermekek nevezhettek három életkori kategóriában.

A Mádl Ferenc Emlékversenyen a versenyzők bármilyen mesét, történetet előadhattak, melyben a lovason kívül a ló is fontos szerepet kapott.

 

Az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola intézményét, valamint az iskola Alapítványát 9 diák képviselte Fóton.

 

Kissné Hatvani Erika igazgatónő a Vásárhelyi Hírek kérdésére elmondta, az Aranyossy idén is számos versenyszámba benevezett a díjlovaglástól a lovastornáig, melyben többek között még csapat váltóverseny is volt. A versenyen az iskola tanulói hat dobogós helyezést értek el. Hozzátette, külön nagy öröm volt számára, hogy Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere kérésére az Aranyossy csapat tagjai és felkészítői negyedórás lovasterápiás bemutatót tartottak. (Képünkön.)

A bemutatót és a versenyt követően, a miniszter beszédében egyebek mellett kiemelte: lovas nemzet lévén nagyon jó dolog, hogy nemcsak szórakozni és játszani lehet a lovakkal, hanem gyógyulni is. Hozzátette: örvendetes, hogy egyre inkább elterjed a lovasterápiás módszer Magyarországon, ugyanakkor nem szabad, hogy az érintett családok anyagi helyzete határozza meg a módszerhez való hozzáférést.

A tárca vezetője megköszönte a szülőknek, a pedagógusoknak, illetve a lovasterápiás oktatóknak az áldozatos munkát, gratulált a versenyzőknek a helytállásért, majd átadta a díjazottaknak az okleveleket, a pénzjutalmakat és a serlegeket.

 

Aranyossy eredmények:

Csapat versenyszámban:

Jámbor Vilmos Emlékverseny csapatváltó I. helyezés

A csapat tagjai: Szabó Andrea, Lázár Lajos, Snóbli Attila, Kocsis József

 

Egyéni versenyszámokban:

Faragó Dorina 1 ezüst és 1 bronzérem (önálló lovaglás, lovastorna)

Papp Erik Bálint 1 bronzérem (lovastorna)

Kocsis József  1 aranyérem (díjlovaglás)

Szabó Andrea  1 ezüstérem (lovastorna)

 

További helyezések:

IV. helyezés 1 fő, V. helyezés 3 fő, VI. helyezés 2 fő, X. helyezés: 1 fő, és XIV. helyezés: 1 fő

A csapat az összesítésben a IV. helyezést érte el a versenyen.

A csapat tagjai: Snóbli Attila, Zsótér Dávid, Lázár Lajos, Csabai Diána, Juhász Gergő, Kocsis József, Faragó Dorina, Szabó Andrea, Papp Erik Bálint.

Felkészítők: Kissné Hatvani Erika lovasterapeuta, Kiss Réka lovasterapeuta

 

Vásárhelyi hírek

 


 

Aranyossy lovasok sikerei a lovasterápiás versenyen

 

2015. szeptember 28. A versenyre 24 csapat több mint 200 sajátos nevelési igényű lovasa adta be nevezését. Az Aranyossy számos versenyszámba benevezett a díjlovaglástól a lovastornáig, melyben még többek között csapat váltóverseny is volt.

Kiemelkedő eredmények:

Csapat versenyszámban

Jámbor Vilmos Emlékverseny csapatváltó I. helyezés

A csapat tagjai: Szabó Andrea, Lázár Lajos, Snóbli Attila, Kocsis József

 

Egyéni versenyszámokban:

Faragó Dorina 1 ezüst és 1 bronzérem (önálló lovaglás, lovastorna)

Papp Erik Bálint 1 bronzérem (lovastorna)

Kocsis József  1 aranyérem (díjlovaglás)

Szabó Andrea  1 ezüstérem (lovastorna)

 

További helyezések:

IV. helyezés 1 fő, V. helyezés 3 fő, VI. helyezés 2 fő

X. helyezés: 1 fő, és XIV. helyezés: 1 fő

 

A csapat az összedíjazásban a IV. helyezést érte el a versenyen.

 

 

A csapat tagjai:

Snóbli Attila, Zsótér Dávid, Lázár Lajos, Csabai Diána, Juhász Gergő, Kocsis József, Faragó Dorina, Szabó Andrea, Papp Erik Bálint

Felkészítők: Kissné Hatvani Erika lovasterapeuta, Kiss Réka lovasterapeuta

 

Promenád.hu

 


 

Aranyossy lovasok a vágtán

 

2015. szeptember 28. Az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola lovasterápiás csapata hatodik alkalommal kapott meghívást Budapestre a Nemzeti Vágtára.

Az intézményt 4 fő képviselte szeptember 20-án délelőtt az MVM ZRT. Lovas parasport bemutatóján: Csabai Diána, Juhász Gergő, Lázár Lajos és Snóbli Attila.

Felkészítők: Kissné Hatvani Erika lovasterapeuta, Kiss Réka lovasterapeuta

 

Promenád.hu

 


 

Fenntartóváltás általános elégedettséggel

 

2015. szeptember 2. Ritka nagy egyetértés kísérte az Aranyossy Ágoston Óvoda és Általános Iskola új fenntartóhoz kerülését. A fenti mondat lényegét természetesen hosszas előkészítő egyeztetés előzte meg. Ennek végeredményeként a Klébelsberg Intézményfenntartó Központtól a hódmezővásárhelyi Ótemplomi Református Egyházközséghez került a nagyon jó hírnévnek örvendő sajátos nevelési igényű óvodás és iskoláskorú gyermekek fejlődését, képességfejlesztését segítő intézmény.
Kissné Hatvani Erika, az iskola igazgatója szerint a jelenleg 110 diákkal és 18 óvodással tanévet kezdő intézmény hasonló elhivatottsággal dolgozik tovább. „A városban két másik oktatási intézményt működtető, a nagy tapasztalatokkal bíró Egyházközséghez tartozás számunkra pozitív jövőképet mutat.” - mondta az igazgatónő a Vásárhelyi Híreknek.
Bán Csaba kérdésünkre elmondta, minden érdekelt, beleértve a Klik, a Kormányhivatal, a városvezetés, és természetesen a Tiszántúli Református Egyházkerület választott testülete, döntéshozói, a legnagyobb nyitottsággal és egyetértésben álltak hozzá az elképzeléshez és a gyors átadás-átvétel körüli teendőkhöz.
Az Ótemplomi Református Egyházközség lelkipásztora, a fenntartó képviselője azt is elmondta, az egymással laza szövetségben lévő két másik intézmény- a Szőnyi Benjamin Általános Iskola és a Bethlen Gábor Gimnázium - mellett az Aranyossy Ágoston Óvoda és Iskola is saját költségvetés alapján gazdálkodik, ami szinte teljes önállóságot jelenti.
Mint arról többször írtunk a Vásárhelyi Hírekben, az egykor megyéhez tartozó Aranyossyt átvette a Hódmezővásárhelyi Önkormányzat, majd 2011-ben a katolikus egyház szociális hálózatának része lett. Ott mindössze egy tanévet ért meg, mert a katolikusok visszaadták a városnak, amely 2013 nyarán a közgyűlés jóváhagyva egy előterjesztést, az Aranyossy fenntartói jogát átadta a Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon, és Gyermekotthon megyei intézménynek. A tanévkezdésre pedig már a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Hódmezővásárhelyi Tankerületének intézménye lett a Kozmutza Flóra teljes hálózata. Ebből vált most ki a vásárhelyi intézmény.
A jóval kedvezőbb gazdálkodási lehetőség, könnyebbé teszi az Aranyossyban folyó nevelési és oktatói munkát.
„Számunkra az Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Iskola tevékenysége, pasztorációt, egyfajta szeretetszolgálatot is jelent, az Egyházközség gyógypedagógiai munkájának további perspektíváit is magában hordozza”- mondta Bán Csaba lelkipásztor, a fenntartó képviselője.

 

Vásárhelyi hírek

 


 

Új fenntartóval nyílt az Aranyossy tanéve

 

2015. augusztus 31. Hétfőn délután tartották a hódmezővásárhelyi Aranyossy Ágostonban a 2015/2016-os tanévnyitó ünnepséget. Ennek helyszíne a Református Ótemplom volt, ugyanis átkerült az intézmény a KLIK-től az egyház fenntartásába.
„Tavasszal elkezdődött egyeztetést követően az idén nyáron a Hódmezővásárhely–Ótemplomi Református Egyházközség átvette az intézmény fenntartását, úgyhogy új, önálló köznevelésű intézmény indul az idei tanévtől” – nyilatkozott portálunknak Bán Csaba lelkész. Hivatalosan az intézmény neve: Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola.
Ez az intézmény ugyanolyan önálló, mint a Bethlen Gábor Református Gimnázium vagy a Szőnyi Benjámin Református Általános Iskola – szögezte le a lelkész. Aki egyúttal kiemelte, hogy nagyon hálás mindenkinek, aki a döntésekben gyors, hatékony segítséget nyújtott, mert: „rugalmas, tisztességes, az ügy mellett álló volt az átadás-átvétel”.
Így már három intézményt tart fenn és működtet az egyházközség Vásárhelyen. Bán Csaba hozzátette, hogy „a gyógypedagógiai munkát szeretnénk segíteni a magunk tehetségével és tudásával”.
A tanerőben nincs változás, azonban egy új lelkipásztornő, Kun Ildikó, oktatja majd innentől kezdve a református hitet az intézményben.
Növelték is egyben a befogadóképességüket, így 120 általános iskolai és 30 óvodai hely van, melyeket összesen 137-en töltenek be idén.

G.

Promenád.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezés